Muntenegru și datoria față de China
La începutul anului 2025, Muntenegru a anunțat rambursarea celei de-a opta tranșă a împrumutului încheiat cu China pentru construcția autostrăzii Bar – Boljare, cunoscută drept una dintre cele mai scumpe autostrăzi din lume și care a dus statul muntenegrean aproape de intrarea în incapacitate de plată. Statul balcanic a rambursat 33.38 de milioane de euro către creditor, Exim Bank China. Acordul de împrumut a fost semnat în anul 2014, suma totală împrumutată fiind de 788 de milioane de euro (944 de milioane de dolari). Ulterior, au apărut acuzații conform cărora o parte din acești bani ar fi ajuns pe alte direcții decât construcția propriu-zisă a autostrăzii.
Muntenegru, un stat cu o populaţie de doar 622.000 de locuitori, avea în 2020 o datorie externă de 4,33 miliarde de euro sau 103% din Produsul Intern Brut, iar capacitatea sa de rambursare a datoriilor a fost afectată de pandemia de COVID-19, care a lovit principala sa sursă de venit, turismul.
În cele din urmă, autoritățile de la Podgorica au apelat la ajutor financiar din partea UE pentru a putea rambursa împrumutul. Acordul de hedging pe 14 ani stabilit cu patru bănci internaționale au acoperit riscul statului de a intra în incapacitate de plată. Dobânda percepută de instituțiile bancare europene a fost de 0.88% în euro, în loc de 2% cât s-ar fi plătit pentru dolari.
Proiectul rutier a adus, de asemenea, riscuri economice pe termen lung, prin încălcarea Muntenegrului cu datorii către China care însumau mai mult de o treime din bugetul anual de stat, această afacere controversată fiind un prim exemplu a ceea ce criticii spun că sunt practici superficiale de împrumut chineze fuzionate cu corupția locală.
Mizele rambursării împrumutului către banca chineză sunt chiar teritoriile muntenegrene: în cazul neplății, China avea drept de a accesa terenurile din Muntenegru, utilizate drept garanție în contract.
Cum s-a ajuns la această situație? În 2014, Guvernul de la Podgorița a semnat o înțelegere cu China Exim Bank pentru finanțarea a 85% din costul primei faze a autostrăzii, în valoare de aproximativ un miliard de euro. Secțiunea de 44 de kilometri, care are un sfert din lungimea totală a autostrăzii, a ajuns să coste 20 de milioane de euro pe kilometru. Contractul a fost semnat de fostul guvern socialist al țării, aflat la putere de peste 30 de ani, și care a demisionat în 2020.
(sursa foto: https://moldova.europalibera.org/a/muntenegru-renunta-la-protectia-financiara-ue-fata-de-un-urias-imprumut-chinezesc/32470218.html)